Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector, staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in de zorg.
HKZ-Kwaliteitsnormen
Om het HKZ-Keurmerk te verkrijgen moet het kwaliteitsmanagementsysteem voldoen aan de HKZ-normen. Deze normen hebben de internationaal erkende ISO 9001-normen als basis en omvatten daarnaast branche specifieke eisen. De HKZ-normen hebben betrekking op zowel de kwaliteit van het zorgproces als op de organisatorische kwaliteit. Ze stellen eisen aan het primaire proces: intake/indicatie, de uitvoering van de diensten en evaluatie/nazorg. Daarnaast moeten ook de ondersteunende processen, zoals personeelsbeleid, diensten door derden, et cetera aan specifieke eisen voldoen.
Het HKZ keurmerk geeft aan dat de organisatie:
- Een werkend kwaliteits- en veiligheidssysteem heeft;
- Cliënten centraal stelt;
- Continu werkt aan het optimaliseren van het zorgaanbod;
- Betrouwbare resultaten presenteert;
- Voldoet aan de eisen die worden gesteld voor de overheid binnen de sector.